06.04 – Wtorek „Z wizytą u bocianów”

Ćwiczenia oddechowe „Piórko”.

Dziecko otrzymuje sztuczne piórko i kładzie je na wierzchu dłoni. Wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami – zdmuchuje piórko tak, aby poleciało jak najdalej. Stara utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.

Ćwiczenia słuchowe – „Co to za ptaki?”

Rodzic zapoznaje dziecko z odgłosami, jakie wydają wiosenne ptaki. Odtwarza nagranie, na którym jednocześnie z odgłosem pojawiają się zdjęcia śpiewającego ptaka wraz z nazwą.

Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej „Ptasia narada”. Książka (s. 58–59)

W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek.– Kochani! Pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia!– A ty jak zwykle – odezwał się bocian. – Tylko praca ci w głowie… Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty… Najpierw gniazdo muszę wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta, nauczyć je latać… Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany. – Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – Ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można tak postępować… Leń z niej, tyle powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do naśladowania! Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie. – Witajcie, przyjaciele. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List od wróbelka z Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się śpieszyłam do was! Bocian wyprostował się na swoich długich czerwonych nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca. – Ojej! – zawołał zdenerwowany. – Czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast! Gdzie moje walizki? – Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek. – Co to będzie? Co to będzie? – Wiosna tuż-tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona jaskółka. Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. R. zadaje pytania: −Od kogo ptaki dostały list? −Czego się z niego dowiedziały? −Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?

Słuchanie piosenki Zielona wiosna (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło). Nauka tekstu piosenki.

I.Nad brzegiem rzeki żabki siedziały i coś do ucha sobie szeptały. Ref.:Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum. /bis II. Przyleciał bociek, usiadł na płocie i do drugiego boćka klekoce. Ref.:Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle. III. Wszystko usłyszał mały wróbelek i przetłumaczył na ptasie trele. Ref.:Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir. IV. Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,wiosna, wiosna jest już wśród.

Rodzic zadaje pytania dotyczące piosenki:−Jakie zwierzęta występują w piosence? −O czym opowiadają żabki, bociany i wróbelki? −Gdzie siedziały żabki i jak szeptały sobie do ucha? −Jakie odgłosy wydają bociany?

W bocianim gnieździe – historyjka obrazkowa.

Sylweta wróbla umieszczona na sztywnym druciku. R., manipulując sylwetą wróbla umieszczoną na sztywnym druciku, wita dzieci z ogromną radością. Wróbel informuje dzieci, że jest bardzo szczęśliwy, gdyż z Afryki powrócił właśnie jego przyjaciel. Pyta dzieci, czy domyślają się, o kim mówi. Jeśli nie, podaje dzieciom szczegóły wyglądu bociana, np.: Mój przyjaciel ma długie czerwone nogi i czerwony dziób, ma białe i czarne pióra. Dzieci odgadują, że chodzi o bociana. Wróbel opowiada im o swojej wizycie w gnieździe bociana.

Karta pracy, cz. 2, nr 25.

R . kontynuuje rozmowę, manipulując sylwetą wróbla. Pyta dzieci, co wiedzą o bocianie. Przekazuje im ciekawostki na jego temat. Bociany są gatunkiem chronionym w Polsce. Po powrocie z ciepłych krajów zajmują się przebudową starego gniazda lub budują nowe. Po złożeniu jaj (zazwyczaj do 4) samica, na zmianę z samcem, wysiaduje jaja.

Dzieci: − oglądają obrazki, − opowiadają historyjkę o rodzinie bocianów. – liczą bociany, − pokazują palcem i mówią za osobą dorosłą: pierwszy bocian, drugi bocian… − mogą też pokolorować każdemu bocianowi nogi i dziób na czerwono.