Czwartek 25.02.21 Temat: Zawody naszych rodziców.

Cele główne: kształtowanie poczucia rytmu; pobudzanie ciekawości badawczej

  1. Zabawy ortofoniczne z zastosowaniem lusterka. Dziecko powtarza za Rodzicem sylaby (np. na-na-na, li-li-li itp.) i razem obserwują , jak wygląda wtedy twarz w lusterku. Potem dziecko zostaje fryzjerem , który instruuje , jakie robić miny, jak ułożyć włosy itp. a rodzic zostaje klientem.
  2. Masażyk ilustracyjny “Co robią różni ludzie” . Rodzic z dzieckiem siedzą jedno za drugim. Na dziecku, które siedzi przed Rodzicem wykonywane są różne ruchy odpowiednio do treści: Stolarz młotkiem w drewno stuka, lekarz płuca stetoskopem osłuchuje, kucharz łyżką w garnku miesza, rolnik w polu grabi siano, muzyk gra na trąbce, a ja obrazek na plecach maluję.  ( Rodzic delikatnie stuka jedną ręką lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść, udaje że trzyma stetoskop i dotyka plecy w różnych miejscach, wykonuje płaską dłonią koliste ruchy na plecach, palcami obu rąk “grabią” z góry na dół , naśladuje ruchy pianisty, dowolnie rysuje na plecach dziecka)
  3. Zabawa ruchowa z Pipi.

4. Rozmowa na podstawie tekstu ” Moja mama i mój tata”

To właśnie moja mama, a to mój tata,
Najlepszy chyba duet z całego świata.
Gdy mama zwykle nami i domem się zajmuje,
To tata majsterkowicz wciąż wszystko reperuje.
Rower, pralkę i suszarkę, i zepsuty kran,
Zamek w szafce i szufladce – wszystko zrobi sam.
Czy się okno nie domyka , czy też skrzypią drzwi,
Tata wszystko to naprawi w mig.

Więc mama robi obiad, zakupy, pranie
i o porządek w domu dba doskonale.
Upiecze pyszne ciasto i tort udekoruje,
A tata majsterkowicz wciąż wszystko reperuje.

5. Rodzic zadaje dziecku pytania: 1. W czym pomagasz w domu rodzicom? 2. Jakie zawody wykonują mama i tata? 3. Na czym polega ten zawód (co się w nim robi)?

6. Poznajemy zawód kosmetyczki. Rodzic pokazuje dziecku ilustracje i pyta, co robi widoczna na niej osoba. Po zakończeniu wypowiedzi , rodzic wypowiada nazwę zawodu. Rodzic pyta czego dziecko chce się dowiedzieć o tym zawodzie i o nim opowiada.

7. Wykonanie maseczki z produktów spożywczych. Dziecko wsypuje kolejne składniki maseczki: posiekany pęczek natki pietruszki, kilka łyżek zmielonego twarogu/serka homogenizowanego, około dwóch łyżek oliwy z oliwek, a następnie wszystko razem miesza. Taka maseczka ma działanie łagodzące, pomaga oczyścić pory, tonizuje i nawilża skórę. Dzięki pietruszce działa też odświeżająco. Dziecko nakłada sobie maseczkę a później zmywa ciepłą wodą. Maseczka może być nałożona np. na dłoń, przedramię lub jeden policzek.

8. Zabawa orientacyjno – porządkowa “Fotograf”. Rodzic wygrywa na dowolnym instrumencie rytm, w jakim ma się poruszać dziecko. Kiedy dźwięk ucichnie , dziecko zatrzymuje się i przybiera dowolną pozę – śmieszną, dziwną, straszną itp. Następnie rodzic robi zdjęcia – naśladuje ruch robienia zdjęcia dziecku. Po wykonaniu kilku tur następuje zamiana ról.