Materiały do pracy – kwiecień – tydzień I – Wiosenne powroty

PONIEDZIAŁEK – Powroty ptaków

Ćwiczenie oddechowe Piórko

Dziecko otrzymuje sztuczne piórko i kładzie je na wierzchu dłoni. Wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami – zdmuchuje piórko tak, aby poleciało jak najdalej. Stara utrzymać je jak najdłużej w powietrzu.

Prezentowanie zdjęć ptaków powracających do nas wiosną

Czajka
Jerzyk
Słowik
Szpak
Skowronek
Żuraw
Jaskółka
Bocian

Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia ptaków i podaje ich nazwy. Dziecko uczy się rozpoznawać ptaki, wskazując wśród zdjęć tego ptaka, którego nazwę poda rodzic. Na każdym zdjęciu wskazuje części ptaka wymienione przez rodzica (głowę, dziób, oko, tułów, skrzydła, ogon, nogi).

Praca plastyczna Błyszczące ptaki

Przykładowa praca

Materiały potrzebne do wykonania pracy: dwie płyty CD, klej magic, kolorowe paski, piórka/skrzydełka z nacięciami, dziób składający się z dwóch trójkątów, słońce i chmury z papieru, kolorowa kartka A4 z bloku technicznego, plastelina lub ruchome oko.

Na jednej z płyt dziecko przykleja pięć gotowych skrzydeł (po prawej stronie), a po lewej dziób ptaka. Od dołu – dwa prostokątne paski papieru, które będą nogami. Następnie smaruje klejem drugą płytę od strony nadruku i dokładnie przykleja ją do pierwszej płyty. Na środku w miejscu otworu przykleja trzy piórka. Następnie lepi jedną małą kuleczkę lub wykorzystuje gotowe ruchome oko i przykleja je w okolicy dzioba. Ptaka przykleja do kartki papieru i dokleja chmury oraz słońce lub z pomocą dorosłego nawleka na nitkę lub żyłkę w miejscu otworu i wiesza w dowolnym miejscu.

WTOREK – Żabki i bocian

Zabawa manualna Robimy gniazdo

Materiały potrzebne do wykonania pracy: kawałki miękkich gałązek, siano

Dziecko z pomocą dorosłego formuje gniazdo z miękkich gałązek i siana.

Praca plastyczna Bocian

Przykładowa praca

Materiały potrzebne do wykonania pracy: płatki kosmetyczne (4 na jednego bociana), czerwony i czarny papier (potrzebny na skrzydła, dziób w kształcie trójkąta, okrągłe oczy, podłużne paski papieru – nogi), długie wykałaczki (patyczki do szaszłyków), klej zwykły lub magic

Dziecko przykleja po prawej stronie płatka czarne skrzydełko, a na dole dwa podłużne paski stanowiące nogi. Do drugiego płatka po lewej stronie doczepia dziób. Czyste płatki smaruje klejem i kładzie na nich patyczek. W tym samym miejscu dokleja wcześniej przygotowane płatki ze skrzydełkiem i dziobem. Na koniec doczepia okrągłe, czarne oko. Gotowego bociana (lub bociany) umieszcza we wcześniej przygotowanym gnieździe. Gotowe!

PRACA DODATKOWA – Słuchanie bajki Doroty Bródki O Królu Wirusie i dobrej kwarantannie

Rodzic włącza dziecku bajkę w formie audiobooku.

Bajka o Królu Wirusie i dobrej kwarantannie – audiobook

Po wysłuchaniu rozmawia z dzieckiem i zadaje mu pytania:

  • O czym była bajka?
  • Czy Król Wirus jest dobry?
  • Co to jest kwarantanna i mur odporności?
  • Co trzeba robić aby Król Wirus zniknął?
ŚRODA – Malowane wiosenne kwiaty

Eksperyment plastyczny Jak powstają kolory wiosny?

Materiały potrzebne do przeprowadzenia eksperymentu: farby plakatowe (żółta, niebieska, czerwona), pędzle, woda, płatki kosmetyczne w kształcie jajka, palety malarskie lub kawałki grubej folii

Rodzic łączy kolory na palecie malarskiej, rozcieńcza wodą i miesza pędzelkiem. Dziecko obserwuje jak powstają kolory.

żółty + czerwony = pomarańczowy

czerwony + niebieski = fioletowy

niebieski + żółty = zielony

Następnie dziecko samo miesza kolory na płatku kosmetycznym tworząc barwne pisanki.

Zabawa słowami Dokończ słowo

Rodzic mówi słowa związane z wiosną za pomocą sylab np. wio-sna, kro-ku-sy, bo-cian, ża-ba. Dziecko powtarza za rodzicem wypowiedziane słowo podkreślając poszczególne sylaby za pomocą klaśnięcia.

PRACA DODATKOWA – Bajka o wirusie

Dziecko ogląda bajkę starając się zapamiętać jak najwięcej szczegółów.

Rodzic zadaje pytania dziecku i rozmawia z nim na temat bajki:

  • Co stało się jegomościowi? Rodzic wyjaśnia dziecku, że jegomość to jakiś mężczyzna.
  • Co zobaczyli mędrcy w mikroskopie? Rodzic wyjaśnia dziecku do czego służy mikroskop i pokazuje jak wygląda.
  • Gdzie chowają się niewidzialne wirusy?
  • Co możemy zrobić żeby wygonić wirusa?
CZWARTEK – Ptasie trele

Zabawa dydaktyczna – przeczenia

Dzieci dopowiadają przeczenia do podanych przez rodzica słów: nieszybki (wolny), nieciepły (zimny), niemały (duży), niestary (młody), niemokry (suchy), niewesoły (smutny), niedaleki (bliski), niebiedny (bogaty), niedługi (krótki) itp.

Ćwiczenia ortofoniczne z zastosowaniem wiersza B. Szelągowskiej Ptasie trele

Rodzic prezentuje wiersz i pyta dzieci: Czym zajmowały się ptaki? Ponownie czyta wiersz, a dziecko powtarza fragment tekstu: Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi! Jakie piękne dni.

Znów nastała wiosna!
Ptaki nadlatują.
A co będą robić?
Gniazda pobudują.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!

Na drzewach wysoko
albo w trawie – nisko.
Tak by do swych piskląt
zawsze miały blisko.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!

Gdy skończą budować,
jajeczka w nich złożą.
By było im ciepło,
na nich się położą.

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!

Wykluły się wreszcie
z jajeczek pisklęta
i każdy maluszek
te trele pamięta!

Fiu, fiu, fiu, fi, fi, fi!
Jakie piękne dni!

Piątek – Kto do nas wraca na wiosnę?

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Wiosenne powroty

Rodzic recytuje (lub czyta) wiersz, w odpowiednich momentach pokazując obrazek właściwego ptaka.

Przyszła wiosna,
a tuż za nią
ptaki przyleciały.

Teraz będą
jak co roku
gniazda zakładały.

Bocian lubi
patrzeć z góry –
dom ma na topoli.

Za to żuraw
wśród mokradeł
raczej mieszkać woli.

Andreas Trepte
CC BY-SA 2.5 A

A jaskółka
gdzieś pod dachem
gniazdko swe zakłada.

Mario Modesto Mata
CC BY-SA 3.0

Zaś kukułka
swoje jajka
niesie do sąsiada.

Tyle ptaków
Powróciło
do nas razem z wiosną!

W dużych gniazdach,
małych gniazdkach
niech pisklęta rosną!

Per Harald Olsen
CC BY-SA 3.0 Trzcinniczek zwyczajny w roli rodzica zastępczego, karmiący młodą kukułkę

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

  • Jakie ptaki są wymienione w wierszu?
  • Gdzie znajduje się dom bociana?
  • Jak myślicie, co to są mokradła?
  • Gdzie zakłada gniazdko jaskółka?
  • Co robi z jajkami kukułka?
  • Jak się nazywają dzieci ptaków?

Zabawa matematyczna Żabki w stawie

Niebieska kartka w kształcie stawu (owalna), 5 obrazków żabek.

Rodzic podaje dziecku niebieską kartkę i obrazek żabki. Prosi, aby dziecko umieściło
w stawie dwie żabki. Doskoczy do nich jeszcze jedna żabka. Ile jest teraz żabek? Rodzic może modyfikować w dowolny sposób zarówno liczbę dodawanych, jak i odejmowanych żabek.

Warto obejrzeć i zaśpiewać z Margolcią i Misiem piosenkę Idzie do nas Wiosna