Piątek 16.04.21 “Na wiejskim podwórku”
Odtwarzanie z pamięci ustawienia zabawek przedstawiających wiejskie zwierzęta, wskazywanie brakującej zabawki. Ustawiamy na stole, jedną obok drugiej, maskotki przedstawiające wiejskie zwierzęta, np.: krowę, świnkę, kaczkę, konia. Dziecko podaje nazwy zwierząt. Następnie stara się zapamiętać, jakie zwierzęta znajdują się przed nim i jak są ustawione. Rodzic prosi, aby dziecko odwróciło się tyłem. Zmienia w tym czasie ustawienie zwierząt lub chowa jedno z nich. Dziecko odgaduje, jakiego zwierzęcia zabrakło lub co zmieniło się w ich ustawieniu.
Zabawa ruchowa Jakie to zwierzątko?
Kostka (może być wykonana z papieru ze ściankami w kolorach: białym, brązowym, różowym, żółtym, czarnym, niebieskim.)
Pokazujemy dziecku kostkę, która ma każdą ściankę w innym kolorze: brązowa to źrebię, czarna to cielę, biała to kaczę, różowa to prosię, żółta to kurczę, a niebieska to dowolne młode zwierzę. Dziecko rzuca kostką i odgaduje nazwę zwierzątka, po czym naśladuje sposób jego poruszania się i głos.
Zabawa ruchowa Kaczki na spacerze.
Dziecko jest kaczką. Spaceruje po dywanie w sposób charakterystyczny dla tych zwierząt (w przysiadzie, trzymając się rękami za kostki nóg). Na sygnał rodzica . – uderzenie w dwa klocki –kaczka zatrzymuje się i porusza skrzydłami (dziecko wyciąga ręce, zgięte w łokciach, w bok i w szybkim tempie porusza nimi w górę i w dół).
Zabawa ruchowa Dumny kogut.
Dziecko jest kogutem . Na sygnał : klaśnięcie, kogut porusza się dostojnym krokiem (powoli, idąc noga za nogą), z podniesioną głową, w różnych kierunkach. Na drugi sygnał: dwa klaśnięcia, przystaje, wspina się na palce i woła: Kukuryku!
Zapamiętywanie i powtarzanie nazw obrazków – ćwiczenia pamięci.
Zdjęcia lub obrazki przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka.
Układamy na stole dwa lub trzy zdjęcia (obrazki) zwierząt z wiejskiego podwórka. Dziecko wymienia ich nazwy. Następnie chowamy obrazki. Pytamy : Jakie zwierzęta były przedstawione na obrazkach? Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecka ponownie umieszczamy obrazki na stole. Dziecko sprawdza, czy udzieliło poprawnej odpowiedzi. Jeśli dziecko dobrze radzi sobie z wykonywaniem zadania, można zwiększyć liczbę obrazków. Podczas powtórzenia zabawy zmieniamy co najmniej jeden obrazek.
Gimnastyka buzi i języka
Słuchanie wiersza H. Bechlerowej Na podwórku.
Na podwórku u Władka
jest wesoła gromadka:
długouchy pies Raczek
i króliczek, co skacze,
kurka pstra
i kotki dwa,
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie:
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął,
spruł pończochę babciną,
drugi kot
wlazł na płot
i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
trzeba mleko dać kotom,
barszcz zjada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra
owies ma,
a otręby w korytku – prosiaczek.
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
- Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
- Jak się nazywał pies Władka?
- Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
- Co zrobiły zwierzęta?
- Co jadły zwierzęta?