Poniedziałek 01.06. “Wakacyjne podróże” – “Poznajemy pojazdy”
Ćwiczenie logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę
Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dziecko rysuje koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dziecko porusza językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dziecko przesuwa język na górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dziecko porusza językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawienim przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dziecko przesuwa język pi podniebieniu , od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dziecko rysuje językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dziecko mówi: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dziecko szeroko rozciąga wargi).
Zabawa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Burza.
Potrzebne przedmioty: bębenek, grzechotka.
Kiedy rodzic wygrywa rytm na grzechotce, dziecko spaceruje i rozgląda się wokół siebie. Kiedy rodzic kilkukrotnie uderzy w bębenek, to sygnał, że zbliża się burza – dziecko musi kucnąć i nakryć głowę rękami.
Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Wakacje
Morze, góry lub jeziora
Pociąg wjeżdża już na stację.
Lato wreszcie się zaczęło.
Czas rozpocząć więc… (wakacje)
Słuchanie opowiadania E. Stadtmuller Wakacje
Rodzic otwiera książkę na stronie 74-75 i czyta opowiadanie prezentując ilustracje do niego.
Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.
Zobaczcie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.
Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać swoje kaczuszki?
Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.
Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.
To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajda, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.
I będzie plaża! – zawołała Ada.
I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.
Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.
Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się tato.
Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…
I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.
Stare budowle, powiadasz – dzidek uśmiechnął się tajemniczo.
Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.
Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.
Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.
Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze Twój dziadek.
W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.
Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – Nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce
- Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?
- Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?
- Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?
- Czym można podróżować w czasie wakacji?
Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji.
Rodzic pokazuje obrazki dziecku. Dziecko podaje ich nazwy, mówi, gdzie można podróżować danym pojazdem (po ulicach, po wodzie, w powietrzu). Następnie rodzic podaje nazwy środków lokomocji, dzieląc je rytmicznie na sylaby, a dziecko wskazuje odpowiednie pojazdy.
Zabawa dydaktyczna Co warto zabrać na wakacje?
Potrzebne przedmioty: plecak, lornetka, okulary przeciwsłoneczne, łopatka, wiaderko, lupa, notes, długopis, piłka, apteczka, aparat fotograficzny.
Rodzic pokazuje plecak i prosi, aby dziecko powiedziało, co chciałoby zabrać ze sobą na wakacje oprócz ubrań. Kolejno dziecko wyciąga przedmioty zgromadzone w plecaku i mówi jak się nazywają i do czego mogą się przydać na wakacjach. Można posłużyć się też ilustracjami.