poniedziałek 29.03.21 Temat: Koszyczek wielkanocny

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi i żuchwę

Jajko – dziecko otwiera i zamyka wargi, układa je tak, aby były zaokrąglone jak jajko

Gorące jajko – dziecko nabiera powietrze nosem, a wypuszcza ustami, naśladując dmuchanie na jajka

Wkładamy jajka do koszyczka – dziecko unosi język za zęby i zatrzymuje go tam, a następnie przelicza kolejne jajka, używając liczebników porządkowych

Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dziecko rysuje językiem kółeczka, przesuwa jego czubek po górnej i dolnej wardze

Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dziecko opiera czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami

Kura liczy kurczęta – dziecko dotyka czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej, najpierw na górze, potem – na dole

Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Koszyczek

To w nim leżą na serwetce jajka malowane, a pośrodku, obok chlebka, spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

Wyjaśnienie symboliki koszyczka wielkanocnego

Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność

Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia

Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu

Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę

Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba

Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok

Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wielkanoc

Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.

Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.

Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.

,,Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza

  • Z czego robi się pisanki?
  • Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
  • Co robimy w lany poniedziałek?
  • Co kojarzy Ci się ze świętami wielkanocnymi?
Swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego Taniec kurcząt w skorupach 

Dziecko w wybrany przez siebie sposób ilustruje muzykę.