PRACA DOMOWA
1. Analiza i synteza słuchowa słowa tata.
– Dzielenie słowa tata na sylaby,
– Dzielenie słowa tata na głoski.
– Co słyszycie na początku słowa tata?
– Z ilu głosek składa się słowo tata?
2. Podajemy słowa, które rozpoczynają się na głoskę t (torba, tor, tort…), mających ją na końcu (drut, krawat, młot…), i w środku słowa (mata, buty, kotek…) wymyślamy jak najwięcej słów.
3. Gra z literami.
Do gry potrzebna jest kostka, na której bokach naklejone są poznane litery: o, a, e, i, e, a. Dziecko rzuca kostką, literę która wypadnie, łączy z literą t i odczytuje powstałe w ten sposób sylaby: to, ta, te, ti. W następnej kolejce wyrzuconą literę ustawiamy przed literą t i odczytujemy powstałe sylaby: ot, at, it, et. Można jeszcze dołożyć jedną literę t. Dziecko będzie odczytywało: tat, tot, tit, tet.
4. Ustalanie wyniku dodawania i odejmowania na podstawie manipulowania przedmiotami.
– Dzieci mają kamyki, liczą je i dokładają kilka, potem ustalają ile jest ich razem.
– Dzieci liczą wkładane do kosza np. piłki i układają tyle samo kamyków, liczą wyjmowane z koszyka piłki i odkładają tyle samo kamyków, na koniec liczą pozostałe kamyczki i wiedzą, ile jest piłek w koszu.
5. Sytuacje zabawowe, które wymagają od dzieci sprawnego rachowania: liczenia, dodawania, odejmowania, wymiany według podanych umów, a także rozdzielania i rozdawania.
Przykłady:
– Cukiernia realizuje zamówienia, Klocki – to ciastka. Dziecko pakuje je do pudełka zgodnie z zamówieniami, a potem sprawdza, czy zgadza się towar z zamówieniem.
– Kupowanie klocków na budowę: organizowanie sklepu, ustalanie cen, liczenie pieniędzy (np. ziaren fasoli), pobieranie pieniędzy w banku, kupowanie (wymiana). Na koniec budowanie z zakupionych materiałów.
6. Gry sprzyjające opanowaniu umiejętności rachunkowych dzieci.
Przykłady:
– Rachunkowe wersje gier w domino: ,,Kto szybciej ułoży kostki domina?” itp.
– Gry z kostkami: ,,Policz szybko, ile masz razem” itp.