Tydzień I – “Wiosenne powroty”

  • wzbogacanie wiedzy o ptakach
  • wzbudzanie zainteresowania muzyką poważną
  • usprawnianie umiejętności liczenia
  • rozwijanie zainteresowania przyrodą
  • poszerzanie mowy czynnej
  • rozwijanie umiejętności matematycznych

Poniedziałek – “Powroty ptaków” Ćwiczenia oddechowe Piórka.
potrzebne są – sztuczne piórka 🙂
Dzieci otrzymują sztuczne piórka, kładą je na wierzchu dłoni. Wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami – zdmuchują piórka tak, aby poleciały jak najwyżej. Starają się utrzymać piórka jak najdłużej w powietrzu.

Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Powrót bociana.

Ilustracja do opowiadania A.Widzowskiej “Powrót bociana”

Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.
– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.
– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.
– To jest gniazdo bociana.
– Dziadku, tam nikogo nie ma.
– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.
– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.
– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.
– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?
– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.
– I one też kiedyś odlecą?
– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.
– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.
– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.
– I dziobów – dodał chłopiec.
Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.
– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!
– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.
Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.
– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?
– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.
– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.
Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:
Kle, kle
Klekotaniem zbudził bociek
całe gniazdo swoich pociech.
Kle, kle dzwoni w ptasich główkach
niczym głośna ciężarówka!
– Znowu tatko tak klekoce,
że zarywa boćkom noce?
Czemu tatuś nasz kochany
taki dziś rozklekotany?
Bocian skrzydłem dziób zasłania,
sen miał nie do wytrzymania!
– Ach, obudźcie mnie już, błagam,
bo was chciała połknąć żaba!

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji z książki (zamieszczonej powyżej)
−Dokąd pojechał Olek?
−Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
−W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
−Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
−Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

Wtorek – “Żabki i bocian”

Osłuchanie z piosenkę “Zielona wiosna”

  1. Nad brzegiem rzeki żabki siedziały
    i coś do ucha sobie szeptały.
    Kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum,
    kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum, kum.
  2. Przyleciał bociek, usiadł na płocie
    i do drugiego boćka klekoce.
    Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle,
    kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.
  3. Wszystko usłyszał mały wróbelek
    i przetłumaczył na ptasie trele.
    Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,
    ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.
    Wiosna, wiosna, znów przyszła wiosna,
    wiosna, wiosna jest już wśród nas.

    Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
    −Jak szeptały żaby?
    −Jak klekotał bociek?
    −Jakie odgłosy wydawał wróbelek?
    −Kto jest już wśród nas?
    −Jaka według was jest wiosna?

Środa – “Malowane wiosenne kwiaty”

Na początek dnia polecam uwielbiane przez Motylki zajęcia ruchowe prowadzone przez Pana Miłosza – dzieci na pewno będą zdziwione, że Pana Miłosza można zobaczyć, w przedszkolu słyszą tylko jego głos 😉

Ćwiczenia matematyczne “Układanie chodniczka w kolorach kojarzących się z wiosną”.
Potrzebne będą: kolorowe patyczki matematyczne/kolorowe paski papieru/kolorowe kredki/klocki.
Rodzic układa z kolorowych patyczków/pasków/kredek/klocków wzory do powtórzenia przez dziecko. Rodzic głośno nazywa kolor, liczy ile patyczków ułożył w danym kolorze, np. po dwa, po trzy, po cztery (po pięć), w kolorach: zielonym, żółtym, niebieskim, czerwonym. Dzieci samodzielnie układają barwne chodniczki według wzoru rodzica, nazywają kolory, próbują liczyć.

Czwartek – “Ptasie trele” 

Słuchanie wiersza “Ptasie radio” J.Tuwima

Halo, halo! Tutaj ptasie radio w brzozowym gaju,
Nadajemy audycję z ptasiego kraju.
Proszę, niech każdy nastawi aparat,
Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad:
Po pierwsze – w sprawie,
Co świtem piszczy w trawie?
Po drugie – gdzie się
Ukrywa echo w lesie?
Po trzecie – kto się
Ma pierwszy kąpać w rosie?
Po czwarte – jak
Poznać, kto ptak,
A kto nie ptak?
A po piąte przez dziesiąte
Będą ćwierkać, świstać, kwilić,
Pitpilitać i pimpilić
Ptaszki następujące:

Słowik, wróbel, kos, jaskółka,
Kogut, dzięcioł, gil, kukułka,
Szczygieł, sowa, kruk, czubatka,
Drozd, sikora i dzierlatka,
Kaczka, gąska, jemiołuszka,
Dudek, trznadel, pośmieciuszka,
Wilga, zięba, bocian, szpak
Oraz każdy inny ptak.

Pierwszy – słowik
Zaczął tak:
“Halo! O, halo lo lo lo lo!
Tu tu tu tu tu tu tu
Radio, radijo, dijo, ijo, ijo,
Tijo, trijo, tru lu lu lu lu
Pio pio pijo lo lo lo lo lo
Plo plo plo plo plo halo!”

Na to wróbel zaterlikał:
“Cóż to znowu za muzyka?
Muszę zajrzeć do słownika,
By zrozumieć śpiew słowika.
Ćwir ćwir świrk!
Świr świr ćwirk!
Tu nie teatr
Ani cyrk!

Patrzcie go! Nastroszył piórka!
I wydziera się jak kurka!
Dość tych arii, dość tych liryk!
Ćwir ćwir czyrik,
Czyr czyr ćwirik!”

I tak zaczął ćwirzyć, ćwikać,
Ćwierkać, czyrkać, czykczyrikać,
Że aż kogut na patyku
Zapiał gniewnie: “Kukuryku!”

Jak usłyszy to kukułka,
Wrzaśnie: “A to co za spółka?
Kuku-ryku? Kuku-ryku?
Nie pozwalam, rozbójniku!
Bierz, co chcesz, bo ja nie skąpię,

Ale kuku nie ustąpię.
Ryku – choć do jutra skrzecz!
Ale kuku – moja rzecz!”
Zakukała: kuku! kuku!
Na to dzięcioł: stuku! puku!
Czajka woła: czyjaś ty, czyjaś?
Byłaś gdzie? Piłaś co? Piłaś, to wyłaź!
Przepióreczka: chodź tu! Pójdź tu!
Masz co? daj mi! rzuć tu! rzuć tu!

I od razu wszystkie ptaki
W szczebiot, w świegot, w zgiełk – o taki:
“Daj tu! Rzuć tu! Co masz? Wiórek?
Piórko? Ziarnko? Korek? Sznurek?
Pójdź tu, rzuć tu! Ja ćwierć i ty ćwierć!
Lepię gniazdko, przylep to, przytwierdź!
Widzisz go! Nie dam ci! Moje! Czyje?
Gniazdko ci wiję, wiję, wiję!
Nie dasz mi? Takiś ty? Wstydź się, wstydź się!”
I wszystkie ptaki zaczęły bić się.
Przyfrunęła ptasia milicja
I tak się skończyła ta leśna audycja.

Praca plastyczna “Bociek”,                                                                                                                                                         Potrzebne będą: patyczek do szaszłyków, 4 waciki kosmetyczne, klej, pisak czarny, czerwony i czarny papier. Sposób wykonania: Z czarnego papieru wycinamy skrzydełko i naklejamy na jeden z płatków. Z czerwonego papieru wycinamy dziób bociana(trójkąt) i nogi bociana (dwa cienkie i długie paski). Dziób dzieci przyklejają na czysty wacik a nogi na wacik, na którym przyklejone jest już skrzydełko. Czyste płatki smarujemy klejem i kładziemy na nie patyczek, następnie doklejamy waciki ze skrzydełkiem i dziobem. Malujemy oczy i Bociek gotowy !

Wykonywanie pracy plastycznej z pewnością umilą Wam ćwierkające ptaszki ze Strzeleckiego Parku 😉

Piątek – “Kto do nas wraca na wiosnę?”

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Wiosenne powroty.
Obrazki: skowronka, bociana, jaskółki, sójki, wróbla.
Rodzic czyta wiersz, w odpowiednich momentach pokazując obrazek właściwego ptaka.
Przyszła wiosna,
a tuż za nią
ptaki przyleciały.
Teraz będą
jak co roku
gniazda zakładały.
Bocian lubi
patrzeć z góry –
dom ma na topoli.
Za to żuraw
wśród mokradeł
raczej mieszkać woli.
A jaskółka
gdzieś pod dachem
gniazdko swe zakłada.
Zaś kukułka
swoje jajka
niesie do sąsiada.
Tyle ptaków
powróciło
do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach,
małych gniazdkach
niech pisklęta rosną!

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
−Jakie ptaki są wymienione w wierszu?
−Gdzie znajduje się dom bociana?
−Jak myślicie, co to są mokradła?
−Gdzie zakłada gniazdko jaskółka?
−Co robi z jajkami kukułka?
−Jak się nazywają dzieci ptaków?

Zabawa matematyczna Żabki w stawie.
Potrzebne będą: niebieska kartka w kształcie stawu (owalna), 5 obrazków żabek (lub np.pięć zielonych papierowych kółeczek, pomponików czy co Państwo znajdziecie w swoich domowych zasobach)
Rodzic prosi dziecko aby umieściło w stawie dwie żabki. Doskoczy do nich jeszcze jedna żabka(dziecko dokłada żabkę). Rodzic pyta “Ile jest teraz żabek?” Rodzic może modyfikować w dowolny sposób zarówno liczbę dodawanych, jak i odejmowanych obrazków żabek.

Rozwiązywanie zagadek M. Smułki, dotyczących ptaków powracających na wiosnę do Polski.
Obrazki: bociana, skowronka, jaskółki, kukułki (zamieszczone powyżej)

#Ma długie czerwone nogi,
długi dziób.
Choć żabek nie lubi,
to czasem je zje. (bocian)
#Śpiew tego ptaka leci wysoko do słonka,
bo właśnie wołamy na wiosnę… (skowronka)

#Ptaszek ten nie jest duży, nie stoi na półkach
i choć, nie wiem czemu, robi kółka,
to wiadomo, że to… (jaskółka)
# Ptaszek, o którym myślę, boi się huku,
a oprócz tego często woła: kuku, kuku. (kukułka
)

Jeśli będziecie mieć jeszcze siłę możecie zrobić żabkę łapiącą muszkę 😉 Instrukcja do wykonania https://zabawyzdzieckiem.pl/zabawy/3-5/384-zaba-lapiaca-muche-z-rolki

Polecam też fajny filmik z YouTuba z prostymi pomysłami na rysowanie

A na koniec z ogromnymi uściskami i życzeniami ZDROWIA I SIŁY moje zdjęcie z tych trudnych tygodni 🙂