Tydzień IV- Wiosenne Przebudzenie





Poniedziałek – Wiosna w ogrodzie

Osłuchanie z melodia i tekstem piosenki ,,Wiosna w ogródku” .

1. Grabie i łopaty zimą spały w szopie
Wiadomo , że wtedy grządek nikt nie kopie.
Nagle przyszła wiosna na dwór je wygnała,
Kiedy pracowały ,ona planowała .
Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .
Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,
Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać.
2. Słońce grzać zaczęło z coraz większą mocą .
Grabie i łopaty męczą się i pocą.
Taczki i konewki także się zwijają
Wszyscy pani wiośnie dzielnie pomagają.
Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .
Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,
Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać. (x2)

Wtorek- Pierwsze kwiaty wiosny

Słuchanie opowiadania ,,Oznaki wiosny” S. Kraszewskiego.

-Wstawajcie, śpiochy!- budził dziadek Olka i Adę.-Mamy wiosnę! Od dzisiaj mamy tyle samo dnia co nocy, a od jutra dzień będzie coraz dłuższy, a noc coraz krótsza… Aż do wakacji!

-Wiosna a spać się chce! Jestem senny- wiosenny!

-Nie marudź, wstawaj szybko, a nie pożałujesz! I ty Ada też!

-A mogę dośnić do końca mają bajeczkę?

-Dobrze, daję wam piętnaście minut na obudzenie i wyjście z łóżka!

Po piętnastu minutach dzieci były na nogach, myły buzie i ręce w umywalce, czyściły zęby.

-Ubierajcie się wychodzimy!

-A co będziemy robić?- spytała Ada.

-Wyruszamy na poszukiwanie wiosny!

-A jak wygląda wiosna?- spytała Ada.

-Za chwilę ją zobaczysz!

Ada wyobraziła sobie wiosnę jako panią w zielonej sukni, z wiankiem na głowie, niosącą koszyk pełen kwiatów. Olek rozglądał się szukając zwiastunów wiosny.

-Wszędzie drzewa są bez liści, gdzie tu wiosna?

-Tak myślisz? Rozejrzyj się, patrz uważnie, to zobaczysz wiosnę!

Nagle Ada się zatrzymała.

-O jakie ładne, białe kwiatki!

-To przebiśniegi! Widzisz Olku, Ada pierwsza zauważyła wiosnę!

-O, a tam takie fioletowe kwitną! Ale ich dużo!

-To są przylaszczki! Dwa punkty dla Ady!

Ada dumna rozglądała się wszędzie.

-O,  jeż wyłazi spod gałęzi!

-Obudził się ze snu zimowego!

-O, bazie rosną na wierzbie!

-Brawo, Olku to też oznaki wiosny!

Na polu, zazieleniła się trawa.

-O zielone rośnie!- zawołał Olek.

-To wschodzi ozimina- zboże zasiane jesienią, które przezimowało na polu!

-O, lecą jaskółki!

-Brawo! Jedna jaskółka wiosny nie czyni, ale całe stadko- tak!- powiedział dziadek.

-Jedna jaskółka mogła przezimować w norce u kreta, razem z Calineczką!- stwierdziła Ada.

Dzieci usłyszały głośny dźwięk dochodzący znad podmokłych łąk.

– Co tak hałasuje?- zdziwił się Olek.

-To żuraw! Jego klangor niesie się na wiele kilometrów!

– Żurawie przyleciały?

-Już miesiąc temu! Zawsze przylatują, zanim zacznie się wiosna!

-O,  bociany, bociany- zawołała Ada.

Wysoko na niebie krążyły bociany. Wracały do swoich gniazd.

-No, to już możemy być pewni, że wiosna nadeszła!- powiedział dziadek.

Rozmowa na temat opowiadania:

Jak Ada wyobraziła sobie wiosnę?

Jakie kwiatki dzieci zobaczyły na wiosennym spacerze?

Jakie ptaki widziały dzieci?

Środa – Szukamy wiosny w parku

Słuchanie wiersza B. Formy ,,Nadeszła wiosna”.

Spojrzał w okno mały Paweł,

a w ogrodzie wiosna,

świeżą trawkę, przebiśniegi

w koszu nam przyniosła.

Obudziła pąki kwiatów

w parku i w ogrodzie.

Zapomnijcie, moi mili,

o śniegu i chłodzie.

Pożyczyła od słoneczka

garść ciepłych promieni,

gdy ogrzeje nimi ziemię,

świat się zazieleni.

Rozmowa na temat wiersza.

Jaką porę roku dostrzegł za oknem Paweł?

Jakie zmiany w przyrodzie przyniosła wiosna?

Czwartek – Wiosenne kwiatki.

Praca plastyczna ,,Wiosenne kwiatki”.

Dzieci wycinają szablon płatka kwiatu. Na białej kartce kolorują kredką świecową kontury płatków a następnie rozcierają palcami. Dzieci rysują jeszcze łodygę i liście do każdego kwiatka.

Piątek – Wiosenne symetrie.

Miłej pracy!