Tydzień IV- Wiosenne Przebudzenie
Poniedziałek – Wiosna w ogrodzie
Osłuchanie z melodia i tekstem piosenki ,,Wiosna w ogródku” .
1. Grabie i łopaty zimą spały w szopie
Wiadomo , że wtedy grządek nikt nie kopie.
Nagle przyszła wiosna na dwór je wygnała,
Kiedy pracowały ,ona planowała .
Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .
Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,
Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać.
2. Słońce grzać zaczęło z coraz większą mocą .
Grabie i łopaty męczą się i pocą.
Taczki i konewki także się zwijają
Wszyscy pani wiośnie dzielnie pomagają.
Ref: Tu i tam zieleń dam .Szaro-bure zniknie .
Ani się obejrzysz jak wszystko rozkwitnie .
W zielonym ogrodzie będą rosły drzewa ,
Kwiaty będą kwitnąć , ptaki będą śpiewać. (x2)
Wtorek- Pierwsze kwiaty wiosny
Słuchanie opowiadania ,,Oznaki wiosny” S. Kraszewskiego.
-Wstawajcie, śpiochy!- budził dziadek Olka i Adę.-Mamy wiosnę! Od dzisiaj mamy tyle samo dnia co nocy, a od jutra dzień będzie coraz dłuższy, a noc coraz krótsza… Aż do wakacji!
-Wiosna a spać się chce! Jestem senny- wiosenny!
-Nie marudź, wstawaj szybko, a nie pożałujesz! I ty Ada też!
-A mogę dośnić do końca mają bajeczkę?
-Dobrze, daję wam piętnaście minut na obudzenie i wyjście z łóżka!
Po piętnastu minutach dzieci były na nogach, myły buzie i ręce w umywalce, czyściły zęby.
-Ubierajcie się wychodzimy!
-A co będziemy robić?- spytała Ada.
-Wyruszamy na poszukiwanie wiosny!
-A jak wygląda wiosna?- spytała Ada.
-Za chwilę ją zobaczysz!
Ada wyobraziła sobie wiosnę jako panią w zielonej sukni, z wiankiem na głowie, niosącą koszyk pełen kwiatów. Olek rozglądał się szukając zwiastunów wiosny.
-Wszędzie drzewa są bez liści, gdzie tu wiosna?
-Tak myślisz? Rozejrzyj się, patrz uważnie, to zobaczysz wiosnę!
Nagle Ada się zatrzymała.
-O jakie ładne, białe kwiatki!
-To przebiśniegi! Widzisz Olku, Ada pierwsza zauważyła wiosnę!
-O, a tam takie fioletowe kwitną! Ale ich dużo!
-To są przylaszczki! Dwa punkty dla Ady!
Ada dumna rozglądała się wszędzie.
-O, jeż wyłazi spod gałęzi!
-Obudził się ze snu zimowego!
-O, bazie rosną na wierzbie!
-Brawo, Olku to też oznaki wiosny!
Na polu, zazieleniła się trawa.
-O zielone rośnie!- zawołał Olek.
-To wschodzi ozimina- zboże zasiane jesienią, które przezimowało na polu!
-O, lecą jaskółki!
-Brawo! Jedna jaskółka wiosny nie czyni, ale całe stadko- tak!- powiedział dziadek.
-Jedna jaskółka mogła przezimować w norce u kreta, razem z Calineczką!- stwierdziła Ada.
Dzieci usłyszały głośny dźwięk dochodzący znad podmokłych łąk.
– Co tak hałasuje?- zdziwił się Olek.
-To żuraw! Jego klangor niesie się na wiele kilometrów!
– Żurawie przyleciały?
-Już miesiąc temu! Zawsze przylatują, zanim zacznie się wiosna!
-O, bociany, bociany- zawołała Ada.
Wysoko na niebie krążyły bociany. Wracały do swoich gniazd.
-No, to już możemy być pewni, że wiosna nadeszła!- powiedział dziadek.
Rozmowa na temat opowiadania:
Jak Ada wyobraziła sobie wiosnę?
Jakie kwiatki dzieci zobaczyły na wiosennym spacerze?
Jakie ptaki widziały dzieci?
Środa – Szukamy wiosny w parku
Słuchanie wiersza B. Formy ,,Nadeszła wiosna”.
Spojrzał w okno mały Paweł,
a w ogrodzie wiosna,
świeżą trawkę, przebiśniegi
w koszu nam przyniosła.
Obudziła pąki kwiatów
w parku i w ogrodzie.
Zapomnijcie, moi mili,
o śniegu i chłodzie.
Pożyczyła od słoneczka
garść ciepłych promieni,
gdy ogrzeje nimi ziemię,
świat się zazieleni.
Rozmowa na temat wiersza.
Jaką porę roku dostrzegł za oknem Paweł?
Jakie zmiany w przyrodzie przyniosła wiosna?
Czwartek – Wiosenne kwiatki.
Praca plastyczna ,,Wiosenne kwiatki”.
Dzieci wycinają szablon płatka kwiatu. Na białej kartce kolorują kredką świecową kontury płatków a następnie rozcierają palcami. Dzieci rysują jeszcze łodygę i liście do każdego kwiatka.
Piątek – Wiosenne symetrie.
Miłej pracy!