wtorek 30.03.21 Temat: Kraszanki i pisanki
Rozmowa o pisankach i kraszankach
Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie kraszanek. Tłumaczy, że nazwa kraszanka pochodzi od metody barwienia jaj, tak zwanego kraszania, które polegało na farbowaniu na jednokolorowo, bez wzoru.
Następnie pokazuje zdjęcie pisanek. Mówi, że to jajka pokryte wzorem wykonanym woskiem. Obecnie wszystkie różnobarwnie pomalowane jajka to pisanki.
Ćwiczenia słuchowe Co słyszysz?
Rodzic wypowiada nazwy świątecznych jajek, podzielone na głoski i na sylaby, oraz ich kolory. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, o czym jest mowa (pi-san-ki, ż-ó-ł-t-y, k-r-a-sz-a-n-k-i, zie-lo-ny)
Słuchanie piosenki Pisanki
Tekst:
Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.
Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki,
na każdej pisance
piękne opowiastki.
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu
- Co było namalowane na pisankach z piosenki?
- Co innego można namalować na wielkanocnych jajkach?
- Czy lubisz święta wielkanocne? Dlaczego?
Zabawa przyrodnicza Zakładamy hodowlę rzeżuchy
Potrzebne materiały: spodek/płytkie naczynie, nasiona rzeżuchy, woda
Rodzic zadaje dziecku pytanie Co potrzebuje roślina żeby rosnąć? Dziecko odpowiada – wodę.
Dziecko układa delikatnie watę w naczyniu, wysypuje rzeżuchę i podlewa ją. Rodzic przypomina o regularnych podlewaniu i obserwacji zachodzących zmian.
Chętnie zobaczymy wasze wyrośnięte rzeżuchy 🙂
Karta pracy cz. 2, nr 11
Dzieci:
- łączą liniami rysunki pisanek od najmniejszego do największego
- kolorują rysunek największej pisanki
- wskazują dwie takie same pisanki