czwartek 04.03.21 Temat: Czarno na białym

Zabawa słownikowa “Co to jest?”

Rodzic mówi, że są słowa, które mają więcej niż jedno znaczenie. Jako przykład podaje zebrę i pasy drogowe – pokazuje obrazki.

Zebra
Pasy drogowe

Następnie rodzic przedstawia dziecku poniższe ilustracje i wyjaśnia wybrane pojęcia. Jeśli istnieje taka możliwość warto wydrukować fotografie, by dziecko dobrało je w pary.

Zamek
Zamek w drzwiach
Klucz do drzwi
Klucz ptaków
Mysz – gryzoń
Mysz komputerowa
Pilot samolotu
Pilot od telewizora
Rozmowa z dzieckiem na temat “Jaka jest zebra?”

Rodzic recytuje fragment wiersza J. Brzechwy “Zebra”

Czy ta zebra jest prawdziwa?
Czy to tak naprawdę bywa?
Czy też malarz z bożej łaski
Pomalował osła w paski?

Prosi, by dziecko odpowiedziało na pytanie “Czy zebra jest biała w czarne paski czy może czarna w białe paski?”

Układanie szlaczka – rytmu “Czarno na białym”

Potrzebne materiały: białe i czarne paski papierowe, kartki – białe i czarne do wyboru

Rodzic układa wzór białych i czarnych pasków ułożonych na przemian obok siebie. Zachęca dziecko do ułożenia czarno – białego wzoru z pasków białych lub czarnych, ułożonych w odstępach, na czarnej lub białej kartce.

Słuchanie piosenki “Zebra”

Tekst:

To piosenka czarno – biała, Cała w paski jest ubrana, Są raz czarne, a raz białe, I to bardzo jest ciekawe. I to bardzo jest ciekawe.

Ref. Pani Ze, Ze, Ze, Pani Bra, Bra, Bra, Pani Ze, Pani Bra, Pani Zebra paski ma. (2x)

W dzień jak konik zebra bryka, W noc pojawia się i znika, Swym pędzelkiem na ogonie, Domaluje paski sobie. Domaluje paski sobie.

Pani Ze, Ze, Ze… (2x)

Zebra żyje gdzieś w Afryce, W ZOO ją także zobaczycie, Może na ulicy leżeć, Wtedy po niej przejść możecie. Wtedy po niej przejść możecie.

Ref. Pani Ze, Ze, Ze… (2x)

Rozmowa na temat piosenki

  • Jak wyglądała zebra z piosenki?
  • Gdzie żyje zebra? – zwrócenie uwagi na dwa znaczenia słowa zebra
  • Czy lubisz zebry?