czwartek 04.03.21 Temat: Czarno na białym
Zabawa słownikowa “Co to jest?”
Rodzic mówi, że są słowa, które mają więcej niż jedno znaczenie. Jako przykład podaje zebrę i pasy drogowe – pokazuje obrazki.
Następnie rodzic przedstawia dziecku poniższe ilustracje i wyjaśnia wybrane pojęcia. Jeśli istnieje taka możliwość warto wydrukować fotografie, by dziecko dobrało je w pary.
Rozmowa z dzieckiem na temat “Jaka jest zebra?”
Rodzic recytuje fragment wiersza J. Brzechwy “Zebra”
Czy ta zebra jest prawdziwa?
Czy to tak naprawdę bywa?
Czy też malarz z bożej łaski
Pomalował osła w paski?
Prosi, by dziecko odpowiedziało na pytanie “Czy zebra jest biała w czarne paski czy może czarna w białe paski?”
Układanie szlaczka – rytmu “Czarno na białym”
Potrzebne materiały: białe i czarne paski papierowe, kartki – białe i czarne do wyboru
Rodzic układa wzór białych i czarnych pasków ułożonych na przemian obok siebie. Zachęca dziecko do ułożenia czarno – białego wzoru z pasków białych lub czarnych, ułożonych w odstępach, na czarnej lub białej kartce.
Słuchanie piosenki “Zebra”
Tekst:
To piosenka czarno – biała, Cała w paski jest ubrana, Są raz czarne, a raz białe, I to bardzo jest ciekawe. I to bardzo jest ciekawe.
Ref. Pani Ze, Ze, Ze, Pani Bra, Bra, Bra, Pani Ze, Pani Bra, Pani Zebra paski ma. (2x)
W dzień jak konik zebra bryka, W noc pojawia się i znika, Swym pędzelkiem na ogonie, Domaluje paski sobie. Domaluje paski sobie.
Pani Ze, Ze, Ze… (2x)
Zebra żyje gdzieś w Afryce, W ZOO ją także zobaczycie, Może na ulicy leżeć, Wtedy po niej przejść możecie. Wtedy po niej przejść możecie.
Ref. Pani Ze, Ze, Ze… (2x)
Rozmowa na temat piosenki
- Jak wyglądała zebra z piosenki?
- Gdzie żyje zebra? – zwrócenie uwagi na dwa znaczenia słowa zebra
- Czy lubisz zebry?