Materiały do pracy – kwiecień – tydzień IV
CZWARTEK – Świeże powietrze
Rozmowa o zanieczyszczeniu powietrza przez ludzi – Chcemy mieć czyste powietrze.
Rodzic tłumaczy dziecku, jak ludzie zanieczyszczają powietrze.
Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchu – Co to za zapachy?
Potrzebne materiały: słoiczki zapachowe, zielone i czarne paski kolorowego papieru
Dziecko wącha zapachy wydzielane przez różne substancje np. perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp. Rodzic wcześniej umieszcza te produkty w szczelnych słoiczkach z zakrętkami. Dziecko ma zasłonięte oczy i za pomocą węchu odgaduje, co to za zapach. Ocenia czy jest on przyjemny czy nieprzyjemny. Przykleja odpowiednio do słoiczków pasek koloru zielonego lub czarnego.
Praca plastyczna Ptak cudak z recyklingu
Potrzebne materiały: wyprawka plastyczna karta nr 10, naklejki, klej, plastikowa butelka o pojemności 0,33 l, kolorowa bibuła, piórka
Dziecko:
- odkręca korek butelki
- wypełnia butelkę skrawkami kolorowej bibuły
- wypycha z karty nacięte elementy obrazka ptaka cudaka i przykleja w miejsca wskazane w instrukcji
- nakleja obrazki oczu i piór w wybranych przez siebie miejscach
W przypadku braku pakietu edukacyjnego w tym wyprawki plastycznej można samemu przygotować dla dziecka poszczególne elementy ptaka.
Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Dbamy o przyrodę
Rodzic czyta wiersz i pyta dziecko W jaki sposób możemy dbać o przyrodę?. Powtarza wiersz, a dziecko za nim fragment tekstu Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
W parku kwitną na rabatkach
kwiatki kolorowe.
Pod drzewami, wzdłuż alejek,
stoją kosze nowe.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
Jakie śliczne mamy dni!
Dzięcioł puka w stare drzewo,
obserwując dzieci,
jak do kosza wyrzucają
po pikniku śmieci.
Sia , sio, siu, sia, siu, si –
Jakie piękne mamy dni!
Jeżyk z liści się wygrzebał,
pyszczek swój zadziera.
Teraz patrzy, jak rodzina
jedzie na rowerach.
“S~ia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
A w ogrodzie, obok parku,
słowik cudnie śpiewa.
To z radości – wzdłuż alei
ktoś posadził drzewa.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
Nawet słonko, choć wysoko,
jakoś mocniej świeci.
Lubi patrzeć się, jak dbają
o przyrodę dzieci!
Sia, sio, siu, sia, sio, si
jakie śliczne mamy dni!
Zabawa ruchowa inspirowana treścią wiersza
Rodzic jeszcze raz recytuje wiersz, a dziecko ilustruje ruchem każdą zwrotkę, według własnych pomysłów.