Poniedziałek 29.03.21 “Przysmaki wielkanocne”

  1. Zabawa bieżna “Kurczak w kurniku” . Rodzic układa na podłodze np. z szalików koła (kurniki) do każdego włada kartonik z narysowanymi kropkami (od 3 do 5). Dziecko jest kurczakiem. Biega po pokoju na palcach w rytmie wygrywanym przez rodzica na dowolnym instrumencie. Rodzic podnosi kartonik z dowolną liczbą narysowanych na nim kropek (od 3 do 5). Kurczak szuka kurnika w którym znajduje się taka sama liczba kropek jak na kartoniku rodzica. Rodzic sprawdza poprawność wykonanego zadania. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

2. Swobodne, rozmowy na temat zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Zdjęcia lub obrazki związane tematycznie ze Świętami Wielkanocnymi

3. W poszukiwaniu jajka – określanie charakterystycznych cech jajka ugotowanego na twardo,  rozpoznawanie jajka za pomocą dotyku.

Pokazujemy  jajko ugotowane na twardo. Prosimy , aby dziecko uważnie przyjrzało  się mu, dotknęło go i podało cechy charakterystyczne. Następnie umieszczamy  w nieprzezroczystym worku np.: jabłko, mandarynkę, gruszkę, ogórek, jajko. Dziecko kolejno, bez kontroli wzroku, wkłada  rękę do worka i odnajdują w nim jajko. Wymienia cechę jajka, która pozwoliła im odróżnić je od innych rzeczy umieszczonych w worku.

4. Potrawy wielkanocne – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wielkanocne  pyszności.Książka (s. 60–61) dla  dziecka. Zapraszamy dziecko  do wysłuchania opowiadania.

W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.

– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek!

– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem,

jak babcia piekła ciasto.

Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.

– Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia.

Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy

kącik wielkanocny.

– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.

Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły.

Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe,

zwłaszcza baba z lukrem.

Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.

– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po

babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.

– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą

takie dobre.

– Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze

mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół

i prawdziwe pyszności.

Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę.

Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

Rozmowa  na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

 Zadajemy  pytania:

− Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?

− Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?

 O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?

 Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?

5. Przysmaki wielkanocne – rozwijanie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej.

Pokazujemy dziecku jednocześnie dwa lub trzy obrazki przedstawiające przysmaki wielkanocne. Następnie odwracamy je tak, aby dziecko nie widziało, co się na nich znajduje. Dziecko wymienia zapamiętane nazwy smakołyków w takiej kolejności, w jakiej były ułożone ich obrazki. Ponownie pokazujemy obrazki. Dziecko upewnia się, czy wszystkie nazwy wymieniło prawidłowo.

6. Karta pracy, cz. 2, nr 29.

Dziecko:

− ogląda obrazek,

− wymienia nazwy smakołyków, które znajdują się na stole,

−dzieli ich nazwy rytmicznie (na sylaby),

− rysuje po śladach rysunków babek wielkanocnych.

7. Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Kurczęta.

Dziecko jest kurczątkiem . Skacze po dywanie obunóż , cichutko wypowiadając sylabę: pi, pi, pi. Na hasło rodzica .: Lis się skrada, kurczątko jak najszybciej ustawia się pod ścianami. Na kolejne hasło: Lis wrócił do lasu, kurczątko kontynuuje skakanie.

8. Przysmaki wielkanocne – zajęcia plastyczne.

 Nawiązujemy  do wcześniej wysłuchanego opowiadania i pytamy : Jakie smakołyki zrobiły dzieci z masy solnej w przedszkolu Olka i Ady? Jakie jeszcze inne smakołyki mogą się znaleźć na wielkanocnym stole? Gdzie dzieci z grupy Ady umieściły ulepione przez siebie smakołyki?

 Lepienie z masy solnej smakołyków wielkanocnych.

Dziecko lepi samodzielnie z masy solnej wielkanocne przysmaki. Podaje  ich nazwy. Umieszcza swoje prace na tacy, aby wyschły. Po wyschnięciu pomaluje je farbami  na odpowiednie kolory. Wspólnie z dzieckiem  ustalamy , jak w rzeczywistości smakołyki wielkanocne  wyglądają. Jeśli zajdzie potrzeba, pokazujemy  zdjęcia lub obrazki.

Przepis na masę solną
Składniki:
szklanka mąki
szklanka soli
½ szklanki wody

W misce wymieszaj mąkę z solą a następnie dodaj wodę i dokładnie wymieszaj a następnie ugniataj do uzyskania jednolitej gładkiej i elastycznej masy.

Życzę miłej i udanej zabawy !