17.06 środa SMAKI, ZAPACHY, ODGŁOSY LATA

TEMAT DNIA:  SMAKI, ZAPACHY I ODGŁOSY LATA

 Cele ogólne:

  •        utrwalanie wiadomości na temat charakterystycznych cech lata,
  •        rozwijanie logicznego myślenia, pobudzanie wrażliwości zmysłów,
  •        zachęcanie do radosnego eksperymentowania, rozwijanie umiejętności manualnych

Dzień dobry! 

Na początek dnia mała rozgrzewka z rodzicami 😉 

ZA CO LUBIMY LATO? – ROZMOWA POŁĄCZONA Z ROZWIĄZYWANIEM ZAGADEK I ZABAWAMI BADAWCZYMI.

Wprowadzenie. Oglądanie reprodukcji obrazów przedstawiających lato.

Dziecko ogląda reprodukcje obrazów: Włodzimierza Tetmajera Żniwiarki w polu, Winslowa Homera For to be a former’s boy. Opisuje ich kolorystykę i nastrój. Zastanawia się, z jaką porą roku się kojarzą i jakie oznaki lata przedstawiają. Dziecko nadaje obrazom tytuły. Porównuje je z oryginalnymi tytułami, które podaje im rodzic. Następnie rodzic pyta dziecko: Co dzieje się latem w przyrodzie?  Zapoznanie ze znaczeniem słowa żniwa. Żniwa to czas zbioru z pól roślin uprawnych, głównie zbóż, takich jak: żyto, pszenica, owies.

Rozwiązywanie zagadek słuchowych – Zjawiska charakterystyczne dla lata.

  •       Ciemno, cicho. Co to będzie?

                Nagle grzmoty słychać wszędzie. (burza)

Następnie rodzic odtwarza nagranie z odgłosami burzy. Pokazuje obrazki przedstawiające krajobrazy – w czasie ładnej pogody i podczas burzy. Pyta, czy dziecko słyszało i widziało burzę; czy wie, jak należy się zachowywać podczas burzy. Rodzic informuje, na czym polega to zjawisko.

Burzy towarzyszą grzmoty, błyskawice, bardzo silny porywisty wiatr oraz obfite opady deszczu. Przed nadejściem burzy często panuje spokój, jest cicho. Ludzie dostrzegli to i wymyślili powiedzenie: Cisza przed burzą.

  • Kolorowy most na niebie,

           co zachwyca dzieci.

           Zjawia się, gdy deszczyk pada

           i słoneczko świeci. (tęcza)

Rodzic pyta, co to jest tęcza, czy dziecko pamięta, jak powstaje tęcza, jaki ma kształt. Zapoznaje dziecko z tym zjawiskiem pogodowym. Przypomina, że tęcza pojawia się na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Wówczas promienie słońca załamują się w kropelkach wody. Rodzic pyta dziecko czy pamięta, jakie kolory ma tęcza.

Zabawa podsumowująca informacje o lecie – Prawda – fałsz.

Jeśli zdanie jest prawdziwe, dziecko wstaje, jeśli fałszywe, siedzi.

  •        Latem trzeba się ciepło ubierać.
  •        Latem pada z nieba kolorowy śnieg.
  •        Latem zwierzęta przygotowują się do zimowego snu.
  •        Lato to pora roku.

Błyskawica grzmot

Tekst:   Pada, pada, pada deszcz / wieje, wieje wiatr   X2

            Błyskawica grzmot X2

            A na niebie kolorowa tęcza

LETNIE ZABAWY – CZĘŚĆ BADAWCZA

  •        Doświadczenia z wodą i piaskiem.

Potrzebne będą: cztery miski, papierowa łódeczka, plastikowa rurka (np. do napojów), drobny piasek.

1. Dziecko puszcza w misce z wodą papierowe łódeczki, przesuwa je oddechem (dmucha na nie)

2. Dziecko lekko uderza ręką o powierzchnię wody.

3. Dziecko dmucha w wodę przez plastikową rurkę (np. do napojów).

4. Dziecko zanurza dłonie w drobnym piasku.

 Dziecko eksperymentuje kolejno na wszystkich stanowiskach, tak aby przeprowadzić każdą zabawę.

  •        Pobudzanie zmysłu smaku – Smaki lata.

Potrzebne będą: miseczki z różnymi owocami, np. truskawkami i czereśniami.

Rodzic stawia przed dzieckiem miseczki z różnymi owocami, np. truskawkami i czereśniami. Nazywa je, zwraca uwagę na kolor i wartości odżywcze owoców. Następnie wspólnie z dzieckiem myje je i zachęca do degustacji. Dziecko próbuje określić walory smakowe owoców.

  •        Podsumowanie doświadczeń.

Dziecko omawia wrażenia: opisuje zapach kwiatów, smak owoców, mówi, jakie są woda i piasek, jakie dźwięki można za ich pomocą wytworzyć, np. pluskania i bulgotania, przesypywania. Określa właściwości fizyczne kwiatów, owoców, wody i piasku. Mówi ponownie, za co lubi lato.

ZAŚPIEWAJCIE Z RODZICAMI PIOSENKĘ: 

Niech żyją wakacje

Niech żyje pole, las

I niebo i słońce

Wolny swobodny czas.

Pojedzie z nami piłka

i pajac i skakanka,

będziemy się bawili

od samiutkiego ranka.

Gorące złote słońce

na czarno nas opali

w przejrzystej bystrej rzece

będziemy się kąpali.

 Niech żyją wakacje

Niech żyje pole, las

I niebo i słońce

Wolny swobodny czas.

Uzupełnijcie karty pracy str. 82 i 83.

Miłego dnia!