18.06 LATO W MIEŚCIE
TEMAT DNIA: LATO W MIEŚCIE
Cele ogólne
• rozwijanie mowy, utrwalanie nazw dni tygodnia,
• rozwijanie umiejętności czytania,
• rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i orientacji przestrzennej,
• rozwijanie sprawności ruchowej.
ZA CO LUBIMY WAKACJE? – ROZMOWA INSPIROWANA WIERSZEM G. LECH CO
ROBIĄ LATEM DNI TYGODNIA?
Słuchanie wiersza G. Lech Co robią latem dni tygodnia?
– Co wy na to, że już lato? –
Tydzień swoje dni zapytał.
Poniedziałek zsiadł z roweru.
– Radość dla kolarzy wielu!
Wtorek książkę czytał właśnie.
Mruknął tylko: – Lubię baśnie!
Latawca puszczała Środa,
bo piękna była pogoda.
Czwartek rzekł: – Ja wciąż maluję,
jak się świetnie w lesie czuję.
Piątek tylko machnął ręką:
– Chciałbym zagrać, lecz nieprędko
znajdę gracza w tym upale.
Szachów nie otwieram wcale.
– A Sobota? – Cóż mam rzec.
Niosę piłkę, dziś gram mecz.
– Czy Niedziela coś dopowie?
Nie dopowie, bo jest w kinie
na animowanym filmie.
A czy film ten był o lecie,
w poniedziałek się dowiecie.
Rozmowa na temat wiersza.
- Jaka pora roku już nadeszła?
- O co zapytał swoje dni Tydzień?
- Co zrobił i odpowiedział poniedziałek?
- Co zrobiły i odpowiedziały kolejne dni tygodnia?
- Co wy lubicie robić latem?
- Co robicie najczęściej w poniedziałek… w sobotę i w niedzielę?
- Ile dni wchodzi w skład tygodnia?
- Rodzic zachęca dzieci do wymienienia w kolejności wszystkich dni tygodnia i jednoczesnego wysuwania palców.
Przypomnijcie sobie piosenkę o dniach tygodnia, której uczyliśmy się kiedyś w przedszkolu.
Tydzień siedem ma dni,
inny jest każdy z nich,
aby zapamiętać je
każdy poda imię swe…
Poniedziałek… Wtorek…
Poniedziałek – tupiemy jedną nogą, potem drugą
Wtorek – uderzamy dwa razy dłońmi o uda
Środa – prawą dłoń kładziemy na lewym ramieniu
Czwartek – lewą dłoń kładziemy na prawym ramieniu
Piątek – dwa klaśnięcia
Sobota – kręcimy dłońmi nad głową „wkręcanie żarówek”
Niedziela – opuszczamy ręce machając palcami
Zabawa ruchowa z piosenką Laurencja.
Dziecko śpiewa i rytmicznie porusza się w kole. Rodzic podaje nazwę dnia tygodnia, a dziecko powtarza, zatrzymując się i przykucając. Po każdym odśpiewaniu piosenki wypowiada nazwy dni tygodnia wymienione wcześnie i dodaje do nich następną. Dziecko wylicza je kolejno, za każdym razem kucając.
Laurencjo moja, Laurencjo ma,
ach, kiedyż znowu spotkamy się?
W poniedziałek!
Ach, żeby to już poniedziałek był
i ja przy swojej Laurencji żył,
Laurencjo ma!
Laurencjo moja, Laurencjo ma,
ach, kiedyż znowu spotkamy się?
We wtorek!
Ach, żeby to już poniedziałek, wtorek był
i ja przy swojej Laurencji żył,
Laurencjo ma!
Ćwiczenia gimnastyczne
- Ćwiczenia z elementem równowagi.
Dziecko spaceruje swobodnie z woreczkiem na głowie, następnie kładzie woreczek przed sobą i stara się chwycić go palcami nóg i utrzymać przez chwilę. Ćwiczenia powtarzamy kilka razy, pamiętając o zmianie stóp.
- Ćwiczenie mięśni brzucha – Do góry i w dół.
Dziecko leży tyłem, woreczek wkłada między stopy. Unosi je stopami do góry i przekłada za głowy, a potem powraca do pozycji wyjściowej.
- Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Na plaży.
Dziecko kładzie woreczek na podłodze. Chodzi na czworakach dookoła swojego woreczka, naśladując szukanie na plaży muszli i bursztynów. Co jakiś czas klęka, wyciąga ręce, otwiera dłonie i pokazuje, co znalazło.
- Ćwiczenie tułowia Samoloty.
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Woreczek kładzie na głowie. Jedną ręką tworzy daszek nad oczami, drugą trzyma na kolanach. Wykonuje skręt tułowia i głowy w lewą stronę, a następnie w prawą stronę.
- Ćwiczenia przeciw płaskostopiu – Sprytne stopy.
Dziecko chwyta palcami stopy woreczek leżący na podłodze i podaje go sobie do rąk.
Uzupełnijcie karty pracy str. 85-87.
Miłego dnia!