18.06 LATO W MIEŚCIE

TEMAT DNIA:  LATO W MIEŚCIE

Cele ogólne

• rozwijanie mowy, utrwalanie nazw dni tygodnia,

• rozwijanie umiejętności czytania,

• rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i orientacji przestrzennej,

• rozwijanie sprawności ruchowej.


ZA CO LUBIMY WAKACJE? – ROZMOWA INSPIROWANA WIERSZEM G. LECH CO ROBIĄ LATEM DNI TYGODNIA?

Słuchanie wiersza G. Lech Co robią latem dni tygodnia?

– Co wy na to, że już lato? –

Tydzień swoje dni zapytał.

Poniedziałek zsiadł z roweru.

– Radość dla kolarzy wielu!

Wtorek książkę czytał właśnie.

Mruknął tylko: – Lubię baśnie!

Latawca puszczała Środa,

bo piękna była pogoda.

Czwartek rzekł: – Ja wciąż maluję,

jak się świetnie w lesie czuję.

Piątek tylko machnął ręką:

– Chciałbym zagrać, lecz nieprędko

znajdę gracza w tym upale.

Szachów nie otwieram wcale.

– A Sobota? – Cóż mam rzec.

Niosę piłkę, dziś gram mecz.

– Czy Niedziela coś dopowie?

Nie dopowie, bo jest w kinie

na animowanym filmie.

A czy film ten był o lecie,

w poniedziałek się dowiecie.

Rozmowa na temat wiersza.

  •        Jaka pora roku już nadeszła?
  •         O co zapytał swoje dni Tydzień?
  •        Co zrobił i odpowiedział poniedziałek?
  •        Co zrobiły i odpowiedziały kolejne dni tygodnia?
  •        Co wy lubicie robić latem?
  •        Co robicie najczęściej w poniedziałek… w sobotę i w niedzielę?
  •        Ile dni wchodzi w skład tygodnia?
  •        Rodzic zachęca dzieci do wymienienia w kolejności wszystkich dni tygodnia i jednoczesnego wysuwania palców.

Przypomnijcie sobie piosenkę o dniach tygodnia, której uczyliśmy się kiedyś w przedszkolu.

Tydzień siedem ma dni,

inny jest każdy z nich,

aby zapamiętać je

każdy poda imię swe…

Poniedziałek… Wtorek…

Poniedziałek – tupiemy jedną nogą, potem drugą

Wtorek – uderzamy dwa razy dłońmi o uda

Środa – prawą dłoń kładziemy na lewym ramieniu

Czwartek – lewą dłoń kładziemy na prawym ramieniu

Piątek – dwa klaśnięcia

Sobota – kręcimy dłońmi nad głową „wkręcanie żarówek”

Niedziela – opuszczamy ręce machając palcami

Zabawa ruchowa z piosenką Laurencja.

Dziecko śpiewa i rytmicznie porusza się w kole. Rodzic podaje nazwę dnia tygodnia, a dziecko powtarza, zatrzymując się i przykucając. Po każdym odśpiewaniu piosenki wypowiada nazwy dni tygodnia wymienione wcześnie i dodaje do nich następną. Dziecko wylicza je kolejno, za każdym razem kucając.

Laurencjo moja, Laurencjo ma,

ach, kiedyż znowu spotkamy się?

W poniedziałek!

Ach, żeby to już poniedziałek był

i ja przy swojej Laurencji żył,

Laurencjo ma!

Laurencjo moja, Laurencjo ma,

ach, kiedyż znowu spotkamy się?

We wtorek!

Ach, żeby to już poniedziałek, wtorek był

i ja przy swojej Laurencji żył,

Laurencjo ma!

Ćwiczenia gimnastyczne

  •        Ćwiczenia z elementem równowagi.

Dziecko spaceruje swobodnie z woreczkiem na głowie, następnie kładzie woreczek przed sobą i stara się chwycić go palcami nóg i utrzymać przez chwilę. Ćwiczenia powtarzamy kilka razy, pamiętając o zmianie stóp.

  •        Ćwiczenie mięśni brzucha – Do góry i w dół.

Dziecko leży tyłem, woreczek wkłada między stopy. Unosi je stopami do góry i przekłada za głowy, a potem powraca do pozycji wyjściowej.

  •        Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Na plaży.

Dziecko kładzie woreczek na podłodze. Chodzi na czworakach dookoła swojego woreczka, naśladując szukanie na plaży muszli i bursztynów. Co jakiś czas klęka, wyciąga ręce, otwiera dłonie i pokazuje, co znalazło.

  •        Ćwiczenie tułowia Samoloty.

Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym. Woreczek kładzie na głowie. Jedną ręką tworzy daszek nad oczami, drugą trzyma na kolanach. Wykonuje skręt tułowia i głowy w lewą stronę, a następnie w prawą stronę.

  •        Ćwiczenia przeciw płaskostopiu – Sprytne stopy.

Dziecko chwyta palcami stopy woreczek leżący na podłodze i podaje go sobie do rąk.

Uzupełnijcie karty pracy str. 85-87.

Miłego dnia!