Poniedziałek 08.06. Projekt Las
Oglądanie okazów przyrody przez lupę
Potrzebne przedmioty: liście, gałęzie drzewa liściastego i iglastego, szyszki, kora, lupy
Dziecko ogląda wszystkie wyżej wymienione okazy przyrody przez lupę, dotyka je, wącha i nazywa. Określa wspólnie z rodzicem czy są one duże, małe, chropowate, gładkie, twarde, miękkie
Ćwiczenie logopedyczne
Dziecko wykonuje polecenia rodzica
- Język jedzie do lasu na koniku – dziecko naśladuje kląskanie językiem z jednoczesnym poruszaniem wargami (ściągnięcie warg i ich rozciągnięcie)
- W lesie język rozejrzał się dookoła – dziecko wykonuje ruch oblizywania się warg, najpierw w prawą, a potem w lewą stronę
- Zobaczył małe fioletowe kwiatuszki i je powąchał – dziecko wykonuje wdech nosem i wydech ustami
- Spojrzał w górę, skąd dobiegało pukanie dzięcioła – dziecko uderza czubkiem języka za górnymi zębami
- Spojrzał w dół – dzieci wyciągają język na brodę – zobaczył czerwonego muchomora z białymi kropkami i zaczął je liczyć – dziecko dotyka językiem każdego zęba
Zabawa ruchowa Drzewa
Rodzic gra na tamburynie lub wystukuje dźwięk, a dziecko porusza się swobodnie po sali. Na hasło wiatr dziecko zatrzymuje się i udaje, że jest drzewem – unosi ręce do góry i porusza nimi jak gałęziami.
Słuchanie muzyki relaksacyjnej – odgłosu lasu i śpiewu ptaków
Dziecko leży na dywanie z zamkniętymi oczami, słucha muzyki. Rodzic pyta dziecka z jakim miejscem kojarzą mu się te dźwięki.
Tworzenie siatki pytań
Potrzebne materiały: arkusz papieru, flamaster, kredki
W centrum arkusza rodzic zapisuje wyraz Las i rysuje drzewa jako symbol lasu. Prosi dziecko aby powiedziało czego chciałoby się dowiedzieć o lesie. Rodzic zapisuje pytania zadane przez dziecko i rysuje proste, symboliczne obrazki, tam gdzie to możliwe.
Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Kłótliwe drzewa
Rodzic czyta wiersz pokazując obrazki drzew i krzewów w odpowiednich momentach
Wstał poranek, mgłę przegonił
i zatrzymał się nad lasem.
Lubił patrzeć się na drzewa
i rozmawiać z nimi czasem.
Ale co to? Awantura!
Buk z modrzewiem się pokłócił.
Pan mnie kłuje! Tak nie można!
Niech Pan sobie igły skróci.
Świerk zaś żale miał do brzozy:
Pani słońce mi zasłania!
A Pan wcale nie jest lepszy
i nikomu się nie kłania!
Całą wodę dąb wypija!
Wszystko pewnie przez te liście!
Mój jałowcu – nie przesadzaj
nie masz racji, krzewie, oczywiście!
Młoda sosna głos zabrała:
Skończcie, proszę, kłótnie, spory.
Lepiej żyjmy sobie w zgodzie,
tak jak było do tej pory.
Mała jestem – każdy widzi.
Tutaj się bezpiecznie czuje.
Pośród was tak rosnę sobie.
Nic mi przez to nie brakuje.
Drzewa aż się zawstydziły.
Przeprosiły się czym prędzej.
A na koniec obiecały:
Już nie będzie kłótni więcej!
Rozmowa na podstawie wiersza
Rodzic zadaje pytania:
- Które drzewa są wymienione w wierszu?
- O co kłóciły się drzewa?
- Kto je pogodził?
- Co powiedziała młoda sosna?
- Jak zareagowały drzewa?
Zabawa dydaktyczna Drzewa liściaste i drzewa iglaste
Potrzebne materiały: zdjęcia drzew umieszczone wcześniej
Rodzic prezentuje zdjęcia i razem z dzieckiem dokonuje podziału na drzewa i krzewy iglaste oraz drzewa liściaste.
Zapoznanie z budową drzewa
Potrzebne materiały: duży szary arkusz papieru, mazaki
Rodzic rysuje na arkuszu drzewo iglaste i drzewo liściaste z podziałem na jego części – korzenie, pień, koronę drzewa. Omawia każdą część drzewa i mówi, do czego ona służy. Korzenie pobierają z ziemi pożywienie (wodę i składniki mineralne), pień jest pokryty korą, która chroni drzewo przed uszkodzeniami.