Poniedziałek, 15.06.2020 r. ,,Czas zabawy”

Poniedziałek: ,,Czym można malować?”

Rytmiczna rozgrzewka: ,,W podskokach”

– dziecko naśladuje czynności wymienione w piosence

– maszeruje, skacze z nogi na nogę, biega, chodzi na piętach, biega na palcach, obraca się wokół własnej osi zgodnie z tempem wygrywanym na instrumencie.

Słuchanie piosenki: ,,Farby”

piosenka ,,Farby” (sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak)

Ref. Pudełeczko małe, w tym pudełku skarby.
Cieniutki pędzelek, kolorowe farby. x2

Namaluję żółte słonko na niebieskim niebie
kwiaty na zielonej łące i domek dla ciebie.

Ref. Pudełeczko małe…

https://vod.tvp.pl/video/margolcia-i-mis-zapraszaja-dzis,farby,23719901

W tym spotkaniu kukiełki rozmawiają i śpiewają o… kolorach. Margolcia i Miś opowiadają dzieciom o barwach, które nas otaczają. Poza tym zabawa w zgadywanki – co jest w kolorze, wymienionym przez rudowłosą lalkę? Co jest zielone, a co żółte? Wspólnie uczymy się piosenki pt. „Farby”.

Omówienie treści piosenki i nauka słów.

Rodzic zadaje dziecku pytania:

  • Jakie skarby były w pudełku?
  • Co namalowały dzieci?
    Dziecko powtarza słowa w rytm melodii piosenki, śpiewa ją z podkładem i bez podkładu muzycznego.

Inscenizacja do piosenki.

Ref.Pudełeczko małe, w tym pudełku skarby. – Dziecko otwiera złożone dłonie
Cieniutki pędzelek, kolorowe farby. – Zagląda do środka
Namaluję żółte słonko na niebieskim niebie – Dwiema dłońmi kreśli w powietrzu słońce,
kwiaty na zielonej łące i domek dla ciebie – kreśli kwiat i domek

Eksperyment: ,,Malowanie na mleku”.

Dziecko siedzi przy stoliku, ma przed sobą płaski talerzyk z tłustym mlekiem, mały pojemnik z rozcieńczonym płynem do naczyń, paletkę z rozwodnionymi farbami plakatowymi lub barwniki spożywcze (2-3 kolory), pędzel, patyczek higieniczny.

Problem do rozwiązania: ,,Co się stanie, gdy spuścisz na mleko kilka kropel farb o różnych kolorach i dotkniesz mleka patyczkiem z płynem do naczyń? Dziecko podaje różne hipotezy. Przeprowadzenie eksperymentu: dziecko nalewa trochę farby na powierzchnię mleka i obserwuje co się dzieje. Delikatnie porusza patyczkiem po powierzchni mleka.

Wnioski: Krople farby utrzymują się na powierzchni mleka. Jeśli taką kroplę farby dotknie się patyczkiem z płynem do naczyń, farba rozejdzie się, tworząc rozetę. Wyjaśnienie: W mleku jest tłuszcz, do którego przykleiła się kolorowa farba, którą dziecko nakapało. Po wkropleniu płynu do naczyń cząsteczki tłuszczu nie trzymają się już razem tylko rozbiegają się w różne strony – co można zaobserwować dzięki kolorom, które dziecko nałożyło na mleko. Dziecko tworzy swoje malunki na mleku w dowolny sposób.

Praca plastyczna: ,,Malowanie ziemniakiem”

Połówka ziemniaka, plastikowy talerzyk, a na nim nałożone różne kolory farb oraz kartka

Rodzic tłumaczy, jak należy zrobić pieczątkę z ziemniaka. Dziecko macza połówkę ziemniaka w farbie i tworzy odbitki na papierze. Robi pieczątki i tworzy obraz według własnego pomysłu, domalowując brakujące elementy palcem.