Wtorek 30.03.21 “Pisanki”

1.Oglądanie pisanek wykonanych różnymi technikami. Porównywanie sposobu ich wykonania. Układamy na stole , pisanki zdobione różnymi technikami. Oglądamy je , mówimy dziecku na temat sposobu ich wykonania. Dziecko wybiera pisankę, która najbardziej im się podoba. Uzasadnia swoje zdanie. Odrysowywanie sylwet jajek i ich wycinanie z kolorowego papieru. Układanie dużej pisanki z mniejszych elementów.

Układamy na stole kolorowe kartki oraz wycięte z papieru szablony jajek (wysokość sylwety jajka ok. 5 cm). Dziecko odrysowuje na kolorowych kartkach po pięć sylwet jajek. Następnie wycina je i wspólnie z rodzicem układają na dywanie jedną dużą sylwetę pisanki następnie idą wokół pisanki wypowiadają razem rymowankę:

Pisanka z kartonu leży na dywanie,

a prawdziwe jajko będzie na śniadanie.

Po zakończonej zabawie dziecko odkłada sylwety pisanek do koperty. Rymowankę można wypowiadać kilka razy, zmieniając kierunek marszu. Można również, po jednorazowym wypowiedzeniu rymowanki, zmienić ułożenie kolorowych sylwet jajek w dużej pisance – zmieni ona wtedy swój wygląd.

2. Tajemnice pisanek – zabawy badawcze inspirowane filmem edukacyjnym

3. Słuchanie wiersza “Kraszanki – drapanki”

Rodzic zadaje pytania: W jaki sposób można barwić jajka? Co to są oklejanki?

4. Barwienie jajek – samodzielna działalność badawcza dzieci. Zachęcamy  dziecko  do samodzielnego wykonania pisanek. Przygotowujemy na stole  pojemniki, w których znajdują się: woda zabarwiona sokiem z buraków , ugotowanymi łupinami cebuli, barwnikami do jajek. Obok pojemników umieszczamy  tacę, na której rozkładamy  ręczniki jednorazowe. Dziecko barwi jajka według własnego pomysłu. Odkłada je do wyschnięcia na ręcznikach papierowych. Następnie układa w/ na talerzu lub koszyku.B

5. Karta pracy, cz. 2, nr 30.

Dziecko:

− rysuje po szarych liniach rysunku pisanki,

− koloruje rysunek,

− ogląda obrazki, naśladuje miny przedstawione na pisankach, nazywa emocje, wskazuje pisankę: wesołą, wystraszoną, smutną, złą.

6. Zabawa ruchowa Turlające się jajo.

Dziecko kładzie się na dywanie. Jest pisanką. Turla się we wskazaną przez rodzica stronę, np. w stronę okna, w stronę drzwi.

7. Pisanka wielkanocna – składanie obrazka według wzoru. Wypowiadanie się na temat obrazka.
Pokazujemy  dzieciom obrazek przedstawiający pisankę wielkanocną. Następnie przecinamy go na trzy, cztery lub więcej części (w zależności od umiejętności dzieci). Prosimy  o złożenie obrazka w całość. Po wykonaniu zadania dzieci opisują pisankę.

8. Zabawa ruchowa “W pokoiku na stoliku”