29.06 poniedziałek “Emocje małe i duże”
TEMAT: EMOCJE MAŁE I DUŻE
Cele zajęcia:
- pogłębianie kontaktu fizycznego i emocjonalnego z rodzicem,
- możliwość obserwacji własnego dziecka przez rodzica,
- zbudowanie pozytywnych relacji,
- wspólna zabawa rodziców, dzieci i nauczycieli,
- rozpoznawanie emocji i ich nazywanie,
- wyrażanie emocji ruchem, gestem, ciałem,
- poznanie sposobów rozładowania napięcia, złości i smutku,
- reagowanie na zmiany, jakie zachodzą w muzyce.
Witamy wszystkich w poniedziałek i zapraszamy do porannej gimnastyki
- Ćwiczenia ramion (postawa w rozkroku stopy ustawione równolegle)
– krążenie ramion w przód (powtórzyć 5 razy) i w tył (powtórzyć 5 razy)
– krążenie prawej ręki w przód (powtórzyć 5 razy) i w tył (powtórzyć 5 razy) następnie ręka lewa,
- Ćwiczenia tułowia (postawa w rozkroku stopy ustawione równolegle, ręce oparte na biodrach)
– krążenie biodrami (5 razy w prawą stronę, potem w lewą stronę),
– skłony do prawej i do lewej nogi (stopy) po 5 razy.
- Ćwiczenia nóg (pozycja wyjściowa jak wyżej)
– krążenie prawą stopą 360º w jedną stronę (pięta uniesiona, noga opiera się na śródstopiu) potem drugą stronę; ćwiczenie powtórzyć 5 razy, potem wykonać je lewą nogą,
– nogi w lekkim rozkroku, dłonie oparte na kolanach, krążenie kolan do wewnątrz 5 razy, potem na zewnątrz 5 razy.
2. Rozmawialiśmy już o emocjach ciekawe czy już potraficie je nazwać? Dzieci rozwiązują zagadki słowne dotyczące emocji czytane przez rodzica:
Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci- Mówią o nim, że ma wielkie oczy,
Rączki wymachują, ciało w górę leci, Gdy się do naszego umysłu wtoczy,
Oczy jak iskierki się zapalają, Trzęsie nami śmiało
Wszystkie ząbki usta odkrywają. I paraliżuje całe ciało.
Usta jak podkówka odwrócona, Gdy się w nasze serce wkrada,
Często łezka w oku zakręcona. To naszymi myślami włada,
Wygląd twarzy tej dziewczyny Marszczy nam nosek, oczy i czoło,
Jakby najadła się cytryny. Tupie nóżką i rączką grozi wkoło.
3.Posłuchajcie teraz wiersza
„Słowa”
autor: Małgorzata Wiśniewska-Koszela
Są słowa, które głęboko ranią,
smucą i złoszczą, chłoszczą i ganią:
głupi i brzydka, leń, nieuk, gapa,
niedbaluch, brudas i piegowata,
mruk, drań, niezdara i nieudana,
biedak i grubas, i rozczochrana.
Czasami sądzę, że są prawdziwe,
gdy mnie dotyczą, mocno się dziwię!
Słowa te smucą, drażnią te słowa,
więc może warto z nich zrezygnować,
ukryć głęboko na dnie szuflady,
by nie szukały już nigdy zwady.
Rozmowa nt wiersza:
- O jakich słowach była mowa w wierszu?
- Jak czuje się ktoś, kto słyszy takie słowa?
4. Podróż samolotem do krainy uczuć.
Dzieci wraz z rodzicami wyruszają na wycieczkę do tajemniczej krainy.
Wszyscy docierają do RADOSNEJ KRAINY. Jest tutaj piękna pogoda, świeci słońce, widać kolory (uczestnicy ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję). https://www.youtube.com/watch?v=WyfIhZv7qMM
Następnie wsiadają do samolotu i lecą dalej. Nagle robi się ciemno, słońce przestaje świecić a świat jest szary i bury. Docieramy do SMUTNEJ KRAINY. Mieszkańcy tej krainy stale chodzą smutni, nic im się nie chce robić, siedzą, leżą…. (uczestnicy ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocje). https://www.youtube.com/watch?v=_Y9KOjAkvfc
Prowadzący pyta: czy smutek jest nam potrzebny? A co możemy zrobić, żeby poprawić sobie humor, kiedy jesteśmy smutni?
5. Masażyk (w parach: rodzic – dziecko) na plecach na poprawę nastroju.
PIZZA (zabawa włoska, oprac. M.Bogdanowicz „Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki)
[Dziecko leży na brzuchu]
Najpierw sypiemy mąkę – przebieramy po jego plecach opuszkami palców obu dłoni
zgarniamy ją – brzegami obu dłoni wykonujemy ruchy zagarniające
lejemy oliwę – rysujemy palcem falistą linię, począwszy od karku aż do dolnej części plecówdodajemy szczyptę soli [lekko je szczypiemy]
no… może dwie, trzy.
Wyrabiamy ciasto – z wyczuciem ugniatamy boki dziecka]
wałkujemy – wodzimy dłońmi zwiniętymi w pięści po jego plecach w górę i w dół]
wygładzamy placek – gładzimy je
na wierzchu kładziemy: pomidory, – delikatnie stukamy dłońmi zwiniętymi w miseczki,
krążki cebuli – rysujemy koła]
oliwki – naciskamy palcem w kilku miejscach …
dziecko samo wymyśla co dodajemy do pizzy
posypujemy serem – szybko muskamy dziecko po plecach opuszkami palców obu dłoni (parmezanem, mozzarellą)
i… buch! do pieca. – Przykrywamy sobą dziecko i na chwilę pozostajemy w tej pozycji dopóki dziecko ma na to ochotę
Wyjmujemy i kroimy: – Kroimy plecy brzegiem dłoni – dla mamusi, dla tatusia, dla babci, dla brata dla … a teraz dziecko wymyśla, dla kogo jeszcze będą kawałki pizzy]
polewamy keczupem – kreślimy palcem na plecach linię z pętelkami
i…zjadamy… mniam, mniam, mniam – Gdy rodzice bawią się z dzieckiem, w tym momencie następuje zwykle cała gama połączonych z całowaniem dziecka, delikatnym naśladowaniem gryzienia.
Zachęcamy również do uzupełniania kart pracy wybierzcie sami, na które zadania macie ochotę 😉
Karty pracy (kliknij)
Miłego dnia 😉
Do jutra 🙂