3.06 W krainie osób niepełnosprawnych

. ” Jak by to było gdyby…”– zabawy umożliwiające doświadczenie problemów osób niepełnosprawnych:

– Drugą ręką
Dziecko podejmuje próbę narysowania człowieka ręką, którą na ogół się nie posługuje.

– Tor przeszkód
N-l łączy dzieci w pary. Jedno z dzieci zasłania oczy chustą. Druga osoba ma za zadanie bezpiecznie przeprowadzić “osobę niewidomą” do mety. Po wykonaniu zadania,  następuje zamiana ról.

– Tor przeszkód- zabawa z rekwizytem.
Dziecku zawiązuje się oczy oraz wręcza laske gimnastyczną. Przedszkolak musi przejść z jednego końca dywanu na drugi, omijając przeszkody poprzez wyczucie ich za pomocą laski.

– Podążaj za głosem
Dziecko z przepaską na oczach, porusza się zgodnie z instrukcją drugiego dziecka. ( dwa kroki do przodu, krok w lewo, trzy kroki do przodu…itp.)

– Kalambury
Dzieci w parach próbują przekazać sobie za pomocą gestów informację- słowo.

– Kto pierwszy na mecie
Dzieci siadają na dywanie tyłem do mety. Ich zadaniem jest przesuwać się w kierunku mety jedynie za pomocą rąk. Nie mogą odpychać. się nogami.

– Czołganie
Dzieci muszą przeczołgać się z jednego końca dywanu do drugiego.

– Na jednej nodze
Dzieci skaczą z jednego końca dywanu na drugi na jednej nodze.

– O czym mowa?
Dzieci wykonują zadania we wcześniej wyznaczonych parach. Jednemu z dzieci nauczyciel zasłania uszy. Drugie dziecko wypowiada normalnym tonem, nazwę dowolnego zwierzęcia. Zadaniem dziecka z zasłoniętymi uszami jest odgadnięcie z ruchu warg, o jakie zwierze chodzi.

– Gimnastyka języka.
Nauczyciel wypowiada trudne językowo zdania, a zadaniem dzieci jest ich powtórzenie:
 W puszczy piszczy puszczyk.
 Szeleszczą pszczoły w bluszczu.
Czcigodnym czcicielom czystości.
Jola lojalna, Jona nielojalna.
W Szczebrzeszynie, chrząszcz brzmi w trzcinie.
Stół z powyłamywanymi nogami.
Król Karol, kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego.

“Serce na dłoni”– praca plastyczna.
Ozdób w dowolny sposób poniższy szablon.